NULL Skriv ut sidan - Sveriges födelsebok

Anbytarforum

Titel: Sveriges födelsebok
Skrivet av: Rune Edström (Rune) skrivet 2004-10-08, 21:14
Hej
Kan visst förstå att ni är mot att skvallertanterna av båda könen, ska ha nåt till tre- och/eller fyrtåren av kaffet.
 Om adoption ska omges med hemlighetsmakeri är det kanske inte så underligt att adoptivbarn kanske far illa om adoptionen kommer fram. Det brukar ju komma fram förr eller senare, och är väl lika svårt hursomhelst.  
 
Nånting som jag tycker är ändå värre är dessa blodbankar och biolagring som sker bl a på Karolinskan i Stockholm och Universitetssjukhuset i Umeå.
Blodprov har tagits av alla som haft med sjukvården att göra. Proven tas under förespegling SKA BARA användas för forskarnas användning bedyras om man frågar vid provtillfället. INGEN ska få tjäna pengar på det, det SKA bara användas vid forskning. INGET kommersiellt.
 
Polisen har ju på Karolinska fått ta prov för att ta Anna Linds mördare. Ett vällovligt syfte.
 
I Umeå har ett forskningsbolag, som väl Landstinget äger, fått tillgång till registret under ett antal år. Landstinget ville överlåta blodbanken till det bolaget, så dom kunde sälja sina forskningsresultat. Den som skötte registret kämpa mot med näbbar och klor,för då gjorde dom inte som lovat, eller enl lag. Men med den lag som var då kunde dom göra det. Så dom  fick en välda brådska att överföra äganderätten till bolaget, innan den nya lagen trädde i kraft. DEN förbjöd nämligen sånt.
Bolaget klaga på att det drog ut på tin så dom förlora pengar, och var nära konkurs.
 
Så där syns tydligt hur det blir alldeles för frestande, med sådana hopsamlade prover i större mängder. Dom lovar si och så men det går nagga principen lite grann i kanten eftersom, om det går tjäna money. Å till sist har alla som anser sig ha nytta av den genetiska profilen bara att beställa, för aktuell person. ÄVEN om dom lovar dyrt och heligt att det inte ska ske.
Försäkringsbolagen är säkert väldigt intresserade och betalar bra.
 
Så det är väl inte länge förrän svenskarnas genuppsättning finns att köpa på Internet.
 
DET tycker jag är betydligt värre än CD skivorna.
 
Så jag förväntar mej samma verbala krig om den företeelsen, även om  den försigår mer i det fördolda.
mvh
rune