NULL Skriv ut sidan - Missbildade barn; belägg

Anbytarforum

Titel: Missbildade barn; belägg
Skrivet av: Eva Ekeblad skrivet 2015-01-02, 16:59
Tack Markus för en övertygande texttolkning.
Tycker också det låter som en svår läpp-käk-gomspalt och hittade igår ett annat fall (från 1885) som diskuterats på Anbytarforum, där barnet dog strax före tre månaders ålder.  
Det var nog helt enkelt svårt att få i dessa barn tillräckligt mycket mat, när de inte kunde suga.
 
Familjen är bara mycket avlägsen släkt; jag har en gemensam anfader fyra generationer före Beata Eriksdotter. Efter de sex barnen 1812-1817 levde Beata till 1850 och Per till 1844. Två dödfödda barn i en familj på den tiden lär inte ha varit helt ovanligt, första och sista barnet i kullarna verkar också ha varit mest risk-utsatta (bara ett intryck). Anteckningarna om de två vanskapta barnen som dog inom en vecka efter födseln är inte särskilt utförliga, men att de dog så snart kan kanske tyda på att de hade missbildningar på inre organ, inte bara den synliga vanskaptheten.
 
Har följt barn och barnbarn till den överlevande Johannes utan att stöta på något liknande i de generationerna - fast om jag minns rätt (är ett tag sedan jag höll på med den grenen) så är de relevanta födelse-/dödböckerna mindre utförligt hållna.