NULL Skriv ut sidan - Missbildade barn; belägg

Anbytarforum

Titel: Missbildade barn; belägg
Skrivet av: Monika Öhrn skrivet 2012-11-03, 10:33
Hej
 
Jag har en familj i mitt släktträd som det finns mycket intressant information om, men även stora luckor. Flera av dem finns inte i antingen födelseböcker eller dödsböcker utan de har bara dykt upp eller försvunnit i husförhörslängder. Helt klartlagt är att de var socialt utsatta och bodde mycket bristfälligt och utan tillstånd i en jordkula mellan två socknar. Det finns en muntlig tradition, en skönliterär bok. runt denna familj där det sägs att de hade en halvvuxen pojk, som var helt utan förstånd. Han hade ingen språk och matades som ett spädbarn.
 
Jag har försökt få den muntliga traditionen bekräftad eller dementerad. Det jag hittat i husförhörslängderna var att de hade en pojke som sannolikt hade en lättare begåvningsnedsättning då han beskrevs som efterbliven och mindre vetande, men i vuxen ålder så klarar han sig relativt bra ändå. Han gifter sig med ett fattighjon, en änka med tre barn när han är över 40 år, och de klarar därefter sitt liv tillsammans utan att synas i sockenböckerna utifrån fattigdom eller liknande.
 
Jag har trott att den muntliga traditionen helt enkelt var lite överdriven. Nu har jag dock hittat en uppgift i faderns dödsbok där det står att han skulle ha haft fyra söner och en dotter i första äktenskapet, varav en son skulle ha dött. Jag har aldrig hittat fler än 3 söner. Det kan ju självklart bero på att son nr 4 dog direkt, så jag skall fortsätta göra efterforskningar i både födelseböcker och dödsböcker och se om det går att hitta något. Svårforskat då jag hittat information i kyrkböcker från typ 4 socknar då det är mitt i finnskogen på gränsen mellan olika områden.
 
Kan ändå inte låta bli att fundera över om son nr 4 kanske var den son som var mer gravt utvecklingsstörd och att han av olika skäl ej nämndes i husförshörslängderna? Kanske var han gömd eller glömd? Nån som vet hur man tänkte och gjorde?