NULL Skriv ut sidan - Missbildade barn

Anbytarforum

Titel: Missbildade barn
Skrivet av: Weronicha Svaleng skrivet 2006-03-19, 13:22
Hej Ulrika & Marita.
Min pappa, född 1932, fick diagnosen Danssjukan pga att han var orolig i kroppen och inte kunde sitta still. Han fick även stanna hemma från skolan en hel termin och ligga i sängen för att lära sig vara lugn.  
 
Danssjuka är ju en dödlig sjukdom så det var ju helt fel diagnos.
 
Troligen var det Tourette och/eller ADHD han hade eftersom det finns i hela släkten och flera barn/ungdomar i den sista generationen har fått diagnoser.
 
Min farfar försökte på ålderns höst förklara för min far om det som plågat honom hela hans liv och stört hans koncentration och förstört mycket i hans liv. Jag gissar på ADHD även hos honom  eftersom farfar ända till sin död var en energisk och rastlös person som inte kunde sitta still.
 
Dessa diagnoser är inte nya annat än att de nu fått namn, tidigare sorterades de många gånger säkerligen in under utvecklingsstörningar eller idioti då många har svårt med koncentrationen och har svårt att lära in teori men kan vara helt fenomenala på det praktiska. Spec. att jobba med sina händer som att snickra & slöjda, mekanik m.m.
 
Min far som var vänsterhänt blev dessutom tvingad att skriva med höger hand (en kvarleva från häxjakternas tid, att vänsterhänta är i förbund med djävulen) och hans tidigare så vackra handstil blev helt förstörd.
 
Så även små avvikelser från den normala normen accepterades inte för bara några få årtionden sedan.
 
Mvh
Weronicha Svaleng