NULL Skriv ut sidan - Missbildade barn

Anbytarforum

Titel: Missbildade barn
Skrivet av: Camilla Eriksson skrivet 2005-12-28, 23:31
Jag har två exempel att nämna, båda från Björkvik i sydöstra Södermanland. det ena är en anteckning i Björkvik c:1 om ett gravt handikappat barn som föddes i slutet på 1600-talet. Barnets ansiktsdrag var omkastade; jag vill minnas att munnen satt där ögonen borde ha funnits och att huvudsvålen saknades så att hjärnan var fullt synlig. Av prästens anteckning framgår, att inget gjordes för att försöka få barnet att överleva. Dess chanser till ett någorlunda värdigt liv ansågs troligen som obefintliga, och barnet avled strax efter förlossningen.
 
Det andra fallet är Jan Jansson och Anna Greta Jonsdotters nionde och yngsta barn, Anders. Han föddes 1815 17/4 i Mörtbol, Björkvik, och var endast ett och ett halvt år gammal när fadern drunkande 1817.  
Jag har ofta funderat på hur Anders liv egentligen var.  
Han var döv, stum, blind och lam och kunde alltså inte se, höra, prata eller röra sig. Ändå tog familjen uppenbarligen väl hand om honom, och när han dog 1823 12/3, uppgavs orsaken vara långvarig sjukdom. Egentligen kan han väl knappast aldrig sägas ha varit frisk, eller hur?
 
Jag har utforskat den här släktgrenen tämligen utförligt och har kunnat konstatera att alla Anna Gretas övriga barn var fullt friska. Så även hennes 35 barnbarn. I följande generation återfanns dock två dövstumma syskon. Deras äldste bror och hans fru hade sex barn. Ett var dödfött och ett dog endast fyra dagar gammalt. De fyra överlevande barnen var samtliga dövstumma. Jag tittade på sockenstatistiken och kunde konstatera att i Lunda socken bodde vid denna tid ca 2500 personer. Sju av dessa var dövstumma - och sex var alltså nära släkt (farbror och faster samt brorsbarn). Den sjunde personer var mig veterligt inte släkt med dem.  
Av de fyra dövstumma barnen - tre pojkar och en flicka - dog flickan hastigt i endagsfeber vid 10 års ålder. I övrigt hade de riktigt skapliga, normala liv.