NULL Skriv ut sidan - Kyrktagning

Anbytarforum

Titel: Kyrktagning
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2004-01-27, 21:44
Ur Nordisk Familjebok 1 upplagan:
 
Kyrkotagning 1. kyrkogång kallas den kyrkliga
ceremoni, genom hvilken en qvinna, som födt barn,
åter inträder i utöfningen af sina rättigheter
såsom församlingsmedlem. Ceremonien består deri att presten öfver qyinnan läser en bön efter handbokens formulär, olika för gifta och ogifta qvinnor, hvilket ursprungligen skedde och egentligen ännu skulle ske i kyrkan inför församlingen straxt före den allmänna gudstjenstens början. Af detta bruk kommer sjelfva namnet, hvilket betyder, att qvinnan åter intages i kyrkan (eller åter går upp i kyrkan). På landsbygden fortfar ännu på
många ställen det gamla bruket, på andra ställen
åter sker kyrkotagningen i hemmet, i prostgården
eller i sakristian omedelbart före det nyfödda
barnets dop. Detta är i städerna det vanliga. .-
Kyrkotagningen har gamla anor. Dess ursprung har
man antagligen att söka i ett gammaltestamentligt
bruk enl. 3 Moseb. 12 kap. Der påbjudes, att qvinna, som födt gossebarn, i 40 dagar och qvinna, som födt flickebarn, i 80 dagar skall vistas hemma, men efter dessa reningsdagars slut uppträda i templet, frambärande reningsoffer. Gamla testamentet, som ville uppfostra till kännedom om synden, stämplade barnsbörden såsom en qvinnan orenande tilldragelse. I den kristna kyrkan fortlefde denna åskådning bland menigheten trots aposteln Paulus' ord om den kristna qvinnan i Tim. 2:15. Den kristna kyrkans lärare ansågo, att en barnaföderska borde för sin helsas skull hålla sig hemma i 6 veckor (= omkr. 40 dagar i enlighet med den gammaltestamentliga
stadgan) och derefter träda upp i templet för
att tacka Gud. Detta blef bruk inom kyrkan och
upphofvet till den s. k. kyrkotagningen. Redan påfven Innocentius III (1198-1216) ansåg emellertid, att tiden kunde förkortas. Yid reformationens införande bibehölls det gamla bruket. I den första svenska protestantiska kyrkohandboken (af 1529) förekom t. o. m. ännu det katolska stadgandet att qvinnan vid
tillfället skulle bära ljus i händerna och medföra offer, hvilket allt tillföll presten. Detta bruk afskaffades af Upsala möte 1593. - I vår nu gällande kyrkolag af 1686 qvar-står i den ursprungliga texten stadgandet om de sex veckorna, men enl. k. förordn, af d. 30 Okt. 1866 tillätes kyrkogång efter 4 veckor
eller ännu tidigare. Yägrar en qvinna att låta
kyrko-taga sig, kan detta enl. ett k. bref af d. 21 Sept. 1850 till ingenting annat föranleda, än att den vägrande af vederbörande presterskap medelst tjenliga föreställningar tillhålles att iakttaga hvad kristlig sed och god ordning fordrar. .- I praxis öfverlåtes dock numera ej sällan åt qvinnan att sjelf bestämma om hon vill kyrkotagas eller icke.
j. p.