NULL Skriv ut sidan - Barndomsminnen - skriv ner!

Anbytarforum

Titel: Barndomsminnen - skriv ner!
Skrivet av: Guje Lindström skrivet 2011-02-21, 22:00
Jag har intervjuat min mamma och fått berättat för mej massa intressanta saker. Hon brukar alltid säga:jamen, det har jag väl sagt. Jo, kanske har hon det när jag var 13 och då fanns ju inte intresset.
Det som var och blev intressant var när hon berättade att min mormor bott granne med Ellen Key vid Västra Djurledet,Omberg. Jag fann en mängd fotografier och där var både mormor och Ellen Key på samma bilder. Det slutade med en fotoutställning i Hästholmen,Ödeshög förra sommarenEn gallerist där som jag träffade via kontakter puschade mej så vi fick ihop det bra.
En bild stack ut-mormor och Ellen Key den 21 september 1921 på en skoltrappa i Västra Tollstad, de var och röstade tillsammans. Det var spännande tycker jag.Mormor skrev alltid på baksidan av sina fotografier och jag är så glad för det idag.
Där drog mitt intresse igång för släktforskning på allvar kan jag säga.
Även min sambos föräldrar har ett intressant förflutet då de befann sig mitt i kriget i Litauen respektive nordtyskland-Högsdorf.
Jag skriver ner det som även kan tyckas för enkelt för rätt vad det är har jag stor användning av mina anteckningar och för att få historien att gå ihop.
 
Guje