NULL Skriv ut sidan - Barnaskaror och barnbegränsning

Anbytarforum

Titel: Barnaskaror och barnbegränsning
Skrivet av: Christer Öberg skrivet 1999-11-06, 22:53
I Tornedalen, Norrbotten blev ofta familjena väldigt stora, vilket fortgick ända in på 1900-talet. Ex. min morfars syskon som var 14, men två dog som små. Tyvärr ändade morfars mors liv vid 54 års ålder och anledningen var hjärtinfarkt.  
 
Rekordet ligger på 16 födda barn, men det var vanligt att hälften av dessa dog som barn. Det måste ju varit ett hårt liv för kvinnan, vilket ofta märks genom att hon avlider i en ganska låg ålder, ofta till följd av barnsbörd, eller barnssäng. Tänk alltså att vara havande i 12 års tid, som det sammanlagt blir!  
 
Om man tittar på familjestorlekarna 20 mil söderut och hamnar i Piteå socken så var det nästintill ovanligt att familjerna blev större än 10 barn, men det hände ju även att det blev större barnaskaror. Barndödligheten tycker jag var aningen mindre här än högre upp i norr. Livet var inte särskilt lätt att leva uppe i Tornedalen förr i tiden, ofta var det över 40 minusgrader!!!
 
Ett exempel från Luleå är min fm mm f Mattias Hedström (1849-1913) som var gift två gånger och som blev far till 18 födda barn. I första äktenskapet föddes 4 och två uppnådde vuxen ålder.  
I andra giftermålet föddes 14 barn men 9 av dessa dog inom loppet av några dagar. År 1912 föddes sista barnet, och Mattias var 63 år! Våren året därpå dog Mattias.