NULL Skriv ut sidan - Barnamord

Anbytarforum

Titel: Barnamord
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Baq) skrivet 2003-10-12, 17:17
Det här är en liten historia om en liten människas korta liv. Det är en sant personlig historia för den handlar om min lilla kusin Magda men jag tror att den kan beröra en och annan som har liknande familjeöden att berätta om.
 
Magda föddes den 3/9 1924 på Södra BB, Maria fs. Modern, Berta Vilhelmina Bjur f. 17/9 1904  var då kyrkskriven vid (det står så) Gäddviken i Nacka där hon arbetade som tjänarinna med 'uppgiven' adress Södertörnsvägen 43, Enskede. Den 1/10 bor hon i Asylen på Prästgårdsgatan 31 och den 1/12 är hon tjänarinnna hos en familj Bäckström Kungsholmsgatan 19  4 tr  (här finns även uppgift om familjens telefonnummer).  
 
Magdas far är fabriksarbetaren Johan Gunnar Andersson, i Gullabo, Kalmar län, 7/10 1901, anställd vid Stockholms superfosfats Aktiebolag, Gäddviken, Stockholm 2, där han tjänar 47 kr /vecka och betalar 3:50 per vecka för mat och rum. Han förbinder sig enl avtal 21/10 att betala 25 kr/månad för barnet.  
 
Samma dag som Berta flyttar till Asylen flyttas lilla Magda till Brännkyrka, där hon avled 1925-01-14 av akut luftrörsinflammation (enl Stockholms stads bårhus!)  Jag inbillar mig att den lilla dottern till då endast 20 år gamla Berta Bjur och Johan Gunnar Andersson kanhända fick 'hjälp till himlen'. Frågorna är många kring detta öde; Från stadsarkivet har jag fått smala remsor ur sid 120 i dödbok för Brännkyrka, men ser att flickan troligen var inflyttad till Brännkyrka den 13/12 1924 och där omhändertogs av fru Elise Gustafsson, Fredsborg 3, Liljeholmen. Av en uppgift framgår att Magdas far betalat 50:- den 27 okt 1924 och 60:- den 28 nov 1924.
 
Ett brev daterat 8 jan. 1925 (sex dagar innan Magda dör) från V. Lundberg (om jag tolkat handskriften rätt) sekreterare vid Nacka Barnavårdsnämnd i Saltsjö-Järla,  till herr H.(osäker om initialen) Axelsson som är  barnavårdsman för Magda, först tillförordnad 17 sept 1924, sedan entledigad 22 dec 1924, åter tillförordnad från 22 dec till 9 febr 1925. Magda avled 14 jan. 1925 så Axelsson var hennes barnavårdsman nästan en månad efter hennes död.  
 
I brevet står att ”..barnafadern torde icke kunna göra någon inbetalning förrän i februari (eller avses 1 februari) då han sista gången betalade för två månader, 25 kr per månad + 5 kr som avbetalning i skulden för den gångna tiden. Modern har icke kunnat betala så mycket att fosterföräldrarna fått vad de skola ha. Kan möjligen något bidrag från fattigvården erhållas? Det vore bra om herr Axelsson med det snaraste kunde sätta sig i förbindelse med modern eller fosterhemmet.” En knapp vecka efter att detta brev skrevs avlider Magda fyra månader och 8 dagar gammal enl uppgift från Stockholms stads bårhus av vad som sägs vara akut luftrörsinflammation
 
Är det bara jag som känner att det är något mystiskt med den här historien? Återstår nu så vitt jag kan se att försöka få tag i uppgifter om familjen Elise Gustafsson, vilka de var och vilket syftet var att ta emot Magda som fosterbarn.
Lilla Magdas fem år yngre kusin Birgitta