NULL Skriv ut sidan - Barnamord

Anbytarforum

Titel: Barnamord
Skrivet av: Fredrik Blomquist skrivet 2001-06-11, 09:10
Jag tänkte ge några egna reflektioner utifrån det här med barnamord.
 
Det finns några exempel från Harbo och Våla härad under 1600-talet, men jag kan inte ge något sådant nu.
Barnamorden har väl i första hand inte skett för att undanröja de oäkta barnen. Med den höga barnadödlighet (under långa perioder nära 50 %, för oäkta barn, som ofta växte upp under svåra förhållanden ännu högre) borde det inte vara så svårt att missköta barnet så att det dog ändå. Förr är det en åtgärd för att dölja att man genomgått graviditet, och alltid bli stämplad som horkona och straffas. Rörde det sig dessutom om äktenskapsbrott var det ju på 1600-talet dödsstraff för detta.
 
Jag har annars också hittat ett förmodat försök till fosterfördrivning med kvicksilver från slutet av 1600-talet. (detta måste ha haft nästan lika hemska biverkningar som fosforsfoster-fördrivningarna på 1800-talet).
 
Mödrarna uppger vanligen att barnet varit dödfött då det kom fram. Det kan visserligen vara ett försök att försvara sig, men det är väldigt svårt att uttala sig om hur det verkligen varit fallet.
 
Slutligen vill jag nämna några ord om förkvävda barn.  
Kyrkan var mycket rädd för dylika brott, och vid varje förekommande fall av oförklarlig spädbarnsdöd rannsakades hårt efter en eventuell brottslig förkvävning.
Allting tyder dock på att föräldrarna oftast var oskyldiga. Föräldrarna brukar vara bestörta över döden, inget brukar tyda på något desperat behov av att göra sig av med sina barn.  
Att det handlar om att mödrarna lagt sig på barnen är inte heller troligt. Snarare rör det sig om olika sjukdomar, eller plötslig spädbarnsdödlighet som förorsakat dödsfallen.
Myndigheterna ansåg det vanligen som försummelse att låta sina spädbarn sova hos sig i sängen, de skulle sova i en vagga.  
 
 
M. v. h. Fredrik