NULL Skriv ut sidan - Att göra sig äldre än man är

Anbytarforum

Titel: Att göra sig äldre än man är
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-05-31, 10:52
Det var nog i regel så, att det var prästerna själva som kunde förfalska uppgifter i kyrkoböckerna, och på så sätt göra sig äldre. I mitt fall var ju den blivande kyrkoherden son till församlingens klockare, men de kunde säkert även komma åt kyrkoböckerna på andra sätt, när de var komministrar eller adjunkter i någon församling, eller kanske även i form av väntjänster?
 
Nu visade det sig ju tyvärr att Martins exempel inte var någon egenhändig förfalskning, men man kan fråga sig hur stora möjligheter gemene man hade när det kom till att förfalska sin ålder? Man förde ju med sig en prästsedel när man flyttade till en ny församling, och jag antar att denna sedel kunde vara en sådan möjlighet.  
 
I min forskning kring tvegiften i Skåne och Blekinge 1720-1740 har jag sett flera exempel på hur skrivkunniga personer, för en liten summa pengar, förfalskade prästsedlar, i mitt fall för att ge sken av att personerna ifråga var lediga till äktenskap. De skrivkunniga använde då den riktiga prästsedeln som mall, men ändrade de uppgifter som skulle förbättras.