NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 25 april, 2013
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2005-07-22, 20:05
Hej!
 
Jag har problem angående två av mina anor som föddes utom äktenskapet, åren var 1816 och 1889, och jag är i behov av råd och hjälp (vet inte om frågan hamnar under rätt rubrik, men jag gör ett försök).
 
År 1816 föds en flicka i Hyby (M), Johanna, som oä dotter till pigan Elna Holgersdotter på Hyby Nr 23. I födelsenotisen står det att modern angett sergeanten vid Södra Skånska Infanteriregementet Carlberg som barnets fader. Jag har tagit mig friheten att skriva in honom i min antavla, p.g.a. följande omständigheter:
 
1. Johanna får patronymikon Johansdotter (sergeant Carlberg visar sig heta Johan i förnamn).
2. Modern Elna Holgersdotter tjänar piga hos änkefru Ingri Berlin (som visar sig vara mormor till Johan Carlberg) och hennes blinde son, krögaren Sven Ahlström (Johan Carlbergs halvmorbror).
3. Sven Ahlström är fadder vid dopet då flickan Johanna döps.
 
Men det finns två saker som gör mig konfunderad, 1. Elna Holgersdotter anger att Carlberg skall vara sergeant, men han anges senare i livet själv alltid som fanjunkare (eller detta kanske inte är något väsentligt?). 2. Jag har bläddrat igenom saköreslängderna för domböckerna i Bara härad 1815, -16, -17 och -18 utan att hitta varken Carlberg eller Elna Holgersdotter.
 
Har jag gjort rätt?
 
År 1889 föds en flicka, Anna Ellida, i Stiby, Järrestad hd. (modern skriven i Ramsåsa, Färs hd.) som oä dotter till pigan Hanna Nilsdotter. Fadern ska enligt muntliga uppgifter vara en Andersson, som ska ha emigrerat till USA innan Anna Ellida föddes.
 
Gällde vid den här tiden fortfarande bruket att modern skulle upp i tinget?
 
Ytterst tacksam för råd och synpunkter,
 
/Markus.