NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-21
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2004-04-18, 18:49
Hej Arnold!
 
En inte alltför vild gissning är ett ja på din första fråga.
 
Min ffmm födde tre(3) uä barn i Skinnskattebergs sn mellan 1833-41. Jag har sökt fadern på olika sätt, men inte funnit några uppgifter om honom. Hon hamnar sedemera på fattighuset med sina tre barn.
 
Enligt 1734-års lag skulle faderskapsmål tas upp av tingsrätten, om kvinnan uppgav att hon lägrats under äktenskapslöfte. Bötesbeloppet, namnen och hänvisning till målet (folio), återfinns i saköreslängderna. Dessa längder finns efter ordinarie protokollen varje ting i domboken eller i särskilda volymer (CVII). Sökning här kan ge ett snabbt svar och en ingång. (Men observera att det bara är de bötfällda som noterades. Blev det ingen fällande dom, finns ingen notering).
 
En del av böterna gick till kyrkan och upptogs i kyrkoräkenskaperna, specialräkenskaper (L I) under inkomster. Där kan modern och fadern stå med namnen tiden efter barnets födelse. Mannen fick böta dubbelt belopp.
 
Kvinnan kunde också instämma mannen för s k uppfostringsbidrag och då kan målet återfinnas bland domboksprotokollen. Men det fordrades nog att kvinna var en stark personlighet och hade gott på fötterna för att hon skulle instämma fadern inför tinget. För nekade han till faderskapet, kunde kvinnan riskera att bli fälld för s k edgång; falsk tillvitelse.
 
Även om det var straffbart att föda uä barn till 1865, blev det nog allt vanligare, särskilt ett stycke in på 1800-talet, att rätten såg mellan fingrarna på den här typen av brott. Bagrunden till detta var antagligen befolkningsökningen och ökningen av sedlighetsbrotten. Praxis grundlades s a s flera decennium innan lagen tillkom.  
 
Jag har ett namn på en misstänkt fader till ffmm:s tre uä barn och att han var gift när han avlade dem. Flyttade sedan med frun och barnen till, just det, Norberg där han avlider. Ska undersöka bou efter honom om det kan stå någonting i den. Men jag är inte hoppfull.
 
Hoppas däremot att du härmed har fått lite mer kött på benen i dina efterforskningar!
 
Mvh / Leif