NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-11
Skrivet av: Göran Ulväng skrivet 2001-09-07, 08:00
Stefan m fl!
Om jag inte minns helt fel, så har det gjorts flera studier av frekvensen utomäktenskapliga barn i Sverige. En av dem, om jag inte missminner mig, är ekonomhistorikern Johan Söderbergs Civilisering, marknad och våld som utom för 10-15 år sedan, och behandlar skillnaderna mellan Väst- och Östsverige under 1700- och 1800-talen. Han tar där upp skillnaderna i våldsbenägenhet, läskunnighet, födda utomäktenskapliga barn, självmordsfrekvens m. m. m. Slutsatserna är att man i östra Sverige hade en högre grad av civilisering än i västra Sverige, med mer utbredd läskunnighet, mindre våld, fler utomäktenskapliga barn och hög självmordsfrekvens. Hans slutsatser har dock varit mycket omdiskuterade, och hans kollega i Göteborg, Christer Winberg, har skrivit flera artiklar i ämnet. Dessutom tror jag det finns en hel mängd demografisk litteratur i ämnet; vilka det är torde framgå av litteraturlistan i nämnda bok. Om jag inte minns fel behandlas ämnet även i den stora emigrationsutredningen som utkom i början av 1900-talet.  
Hälsningar
Göran