NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-11
Skrivet av: Stefan L. skrivet 2001-09-06, 12:29
Hej Magnus
Långhundra härad som Husby-Långhundra låg i hade den högsta nettot när det gäller oäktningar. Nu har jag inte med mig materialet, men antalet oäktningar i Husby-Långhundra var högre än kringliggande församlingar på den tiden. I min genomgång av födelseboken så var det runt fem-sex oäktningar varje år.
Jag håller med dig att siffran var ovanlig hög, blev själv förvånad över denna siffra när jag räknade ut nettot. Många församlingar är även under 10 % och det räknas iallafall som normalt. Östuna som gränsar i väster hade under ett år under 1880-talet inga oäktningar alls. Jag tror att denna siffra ljuger lite grann eftersom ogifta kvinnor oftast sticker till en annan socknen i närheten för att föda barnet.
Uppgifterna i min uppsats är tagna dels ur kyrkoböcker och dels SOS(Sveriges Officella Statistik). Den sistnämnda är finns på Uppsala Universitetsbibliotek.
Jag vet inte hur mycket du känner till Uppland om du inte kommer härifrån, fast Husby-Långhundra ligger drygt tre mil sydost om Uppsala.
De församlingar som ligger i anslutande till Husby-Långhundra i Uppland är Östuna i väster, Vidbo i söder(som sedan 1997 ingår i Skepptuna församling), Almunge i norr och Gottröra i öster.
Vilket område forskar du på, vi kanske kan hänvisa till varandra?
MVH
Stefan Lundgren