NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-11
Skrivet av: SL skrivet 2001-08-09, 13:28
Vad jag förstått är pigor överrepresenterade i födelselängderna när det gäller oäktningar. När jag började med min uppsats på universitetet, alltså på den historiska institutionen i Uppsala. Då upptäckte jag i ganska tidig stadium att pigor födde ofta oäktningar.
I min uppsats om In- och utflyttning i Husby-Långhundra sn vid decennietskiftet 1880/90 märkte jag att församlingen hade i snitt fem flera oäktningar fler än de närliggande socknarna. Av de 313 barn(SOS Befolkning) var det ca 20% oäktningar och enligt Emigrationsutredningen i början av förra seklet hade Långhundra Härad flest antal oäktningar i B-länet.  
Långhundra Härad bestod av sex församlingar från västlig till östsyd riktning) Lagga, Östuna, Husby-Långhundra, Gottröra, Närtuna och Kårsta.
Jag har gjort en schematiskt uträkning att pigorna alltid födde en oäktning, var kommer det sig?  
Lite humoriskt tänkade så hade dom nog trevligt i Husby-Långhundra under de sista årtionderna av 1800-talet eller var det ett par tjejtjusare som stod o gömde sig bakom husknuten och hoppade fram så fort en piga kom, o sa att jag älskar dig.
Det skulle nog vara kul att höra vad ni andra har för åsikter om oäktningar o pigor.
 
Stefan Lundgren