NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2005-04-23, 10:36
Det visar, tycker jag, att man är tvungen vidga begreppen och uttrycken omkring släkt och familj etc. Dessutom markera hur dessa relationer ser ut. Uttryck som oäkta barn eller födda utomäktenskap kan ju naturligtvis ha intresse sett i ett historiskt perspektiv och menar att citations tecken runt hela citatet eller uttrycket är OK.  
Men att idag använda dessa uttryck okritiskt och direkt och därmed överföra tidigare tiders fördomar och moralism menar jag inte att vi ska göra (det är naturligtvis min asikt i fragan Oäkta eller inte... som ju diskussionen handlar om)  
Halvsyskon är ju alltid biologiskt släkt med sina egna halvsyskon!. Det finns väl uttryck pa svenska som uttrycker nya relationer till modern eller faderns nya makar och barn?
I Danmark kallar man dessa relationer Papp pappfar etc. Vad heter det pa svenska? Fosterföräldrar och fosterbarn har väl kommit att betyda annat idag?
 
M.V.H. Steve
 
P.S. Efter Pemers kritik skriver jag a för det tidigare AA som jag inte kan skapa med denna dator och dessutom undviker jag ord med denna bokstav sa mycket som möjligt. Nu hoppas jag alla är nöjda och kan läsa om de vill och har lust! smiley