NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23
Skrivet av: Elisabet Arvidsson skrivet 2005-04-23, 10:09
Oäkta eller inte.
Är det inte bättre att skriva hans/ hennes / gemensamma barn om man vill definiera barnen i stamtavlor. Vissa tillhör den lilla familjebilden men inte stamtavlan då de inte är har den genetiska arvet.
 
Hur gör ni med fosterbarn / adoptivbarn --den ena har inte arvsrätt men det har den andra, ska adoptivbarn in i stamtavlan på samma sätt äkta barn  trots att de inte har det genetiska arvet?
 
Maria--läste för några år sedan om ett par som började leta efter sina biologiska föräldrar och fann efter att de varit gifta och fått barn att de i själva verket var syskon....så det har redan hänt (utan dessa donationer)--de var bortadopterade.
 
Många idag är ju inte gifta utan sk sambos & lever som om de vore gifta med andra ord ett långt, gemensamt liv -- deras barn är de oäkta eller äkta?
 
Jag personligen använder oäkta om det står så i kyrkoböckerna men med dagens familjebild och kultur gör att jag använder andra uttryck och tar med alla barnen men definiera dem som hennes egen/ hans egen /deras gemensamma foster- eller adoptivbarn om det behövs annars kommenterar jag det inte oavsett om paret har ingått vigsel eller ej (uppgiften finns ju ändå i föräldrarnas akt).
 
Lika tokigt blir det när man gör stamtavlor med alla dessa halvsyskon eller syskon som inte är på något sätt genetiska syskon--hur gör man??
Alla är ju lika värdefulla och rår ju egentligen inte för sitt ursprung.
 
mvh
Elisabet
Mor till två snart underbara utflugna ungar