NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-04-22, 14:23
Nedanstående text har jag saxat från ett av mina inlägg (under Östergötland: Socknar: Mjölby), dock med några ändringar/omarbetningar, så det är inte exakt samma inlägg. Eftersom det är en fråga av principiell och begreppslig art, tyckte jag att den egentligen borde ställas i ett annat sammanhang än som dolt under socknar:
 
Om någon sägs vara född inom äktenskapet, borde väl detta uttryck förutsätta att föräldrarna är gifta med varandra, d.v.s. att barnet är deras gemensamma? I annat fall är väl barnet att betrakta som i högsta grad utomäktenskapligt? I och för sig kan ju barnet officiellt och på papperet vara registrerat som inomäktenskapligt; och den s.k. fadern kan ju vara ovetande, eller har accepterat situationen (och därmed också barnet). Men om man nu känner till hur det egentligen förhåller sig, hur ska man då objektivt (jag talar nu inte om juridik, myndighetsutövning eller normalt socialt umgänge, utan rent definitionsmässigt/begreppsmässigt) förhålla sig till frågan om inomäktenskapligt/utomäktenskapligt?
 
Vi kan ju i frågan väga in den juridiska möjlighet som finns/fanns för en utpekad fader att väcka talan i saken. Vinner denna talan domstolens gehör, förlorar ju barnet sin äktenskapliga status/börd, och anses som fött utom äktenskapet.  
 
Analogt med detta borde man komma till slutsaten att om det kan bevisas (eller om det på annat sätt framkommer), att fadern är en annan än moderns make, kan väl knappast barnet anses som fött inom äktenskapet. Om någon av föräldrarna (eller båda...) vid tillfället är gift med någon annan (några andra), har väl i princip inte så mycket med saken att göra. Däremot kan det ju självfallet bli en väldig röra och ett fruktansvärt rabalder i praktiken.