NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23
Skrivet av: Lars Nylander skrivet 2002-09-22, 13:19
Fredagen den 6 sept 2002 kl. 16.17 skrev jag här ovan ett inlägg som inleddes: Man kan absolut inte lita på avdelningen LAFF i Härnösand. Detta är en mycket olycklig formulering, som lätt kan tolkas annorlunda och särskilt mycket vidare än vad jag menade. Formuleringen var hastig och oigenomtänkt (jag har tidigare här i AF fått negativ kritik för svårförstått språk). Jag önskar att meningen kunde raderas, men eftersom den tyvärr ställt till med stora diskussioner kan den inte tas bort.
 
I den senare delen av inlägget, som är det viktiga för frågan som jag försökte besvara, skriver jag att adopterade/biologiska barn inte åtskiljs. För många genealoger är detta en viktig sak (inte för mig dock), men i andra sammahang är detta inte så viktigt. I alla läger är det dock en mycket känslig fråga.
 
Det har diskuterats i anbytarforum den senaste tiden om just det tillfälle då en uppgift lämnas ut från myndigheten, och då den inte uppfyller sanningskriteriet. Om man ställer frågan: Vilka är föräldrarna till NN? får man svaret på frågan, och vanligen - om man är släktforskare - räknar man med att få veta de biologiska föräldrarna. Den som lämnade ut uppgiften kan ha haft en annan syn på vad föräldrar är, det vill säga i kanske detta fall: adoptivföräldrarna.  
 
När jag tänkte över detta har jag insett att de gånger jag har fått fel uppgifter om föräldrar kan jag och de personer som lämnade ut uppgifterna ha haft olika definition på föräldrar.  
 
Om ett barn i en syskonskara är adopterat, och om barnet i fråga inte vet om detta, skulle det vara illa om detta röjdes. (Vissa kanske tycker det är en välgärning, men troligtvis inte föräldrarna).  
 
Det som jag menade med citat var ungefär: Man kan inte lita på att landsarkivens folkbokföringsavdelningar lämnar ut korrekta uppgifter i fråga om föräldrar till adoptivbarn, eftersom det verkar finns någon lag som förbjuder dem att göra så. Nu önskar jag att jag istället för länge sedan skulle ha tagit reda på hur det går till att lämna ut dessa känsliga uppgifter istället för att svara oigenomtänkt.
 
Jag vet inte säkert vilka regler och lagar som gäller när landsarkiv och församlingar lämnar ut uppgifter om biologiska/adoptivbarn och relationen till deras föräldrar; om uppgifterna skall lämnas ut likadant för adoptivbarn och biologiska barn och hoppas att mitt ovannämnda citat, som utan att jag tänkte på det måste ses som anklagande och orättvist, i slutändan kan göra något gott: att det här efter (eller i en diskussion med ett mera passande ämne) klargörs hur sådana uppgifter lämnas ut och vilka lagar och regler som gäller.
 
För att göra en komisk avslutning av detta: Man kan (presens) inte alls lita på LAFF, eftersom den slutade att finnas till för snart två år sedan, har jag nyligen lärt mig.