NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2002-09-09, 10:13
Hej Alf,
ärftligt i genetisk mening - nej. I social - möjligen.  
 
I 1800-talets Stockholm var en mycket hög andel av barnen födda utom äktenskap - jag har sett en procentsiffra i någon bok av Fogelström, men har nu förgäves letat efter uppgiften i min PAF-samling. Det stora antalet oäkta barn i Stockholm förklaras delvis med att många ogifta kvinnor från hela landet reste dit för att föda sina barn. En lag, det så kallade barnamordsplakatet, som gällde 1778-1917 gav ogift mor rätt till anonymitet och barnet togs mot betalning in på Allmänna barnhuset. Syftet med lagen var att förhindra förtvivlade ensamstående mödrars mord på sina nyfödda.  
 
Sedan må man också betänka att en kvinna som på 1800-talet eller tidiga 1900-talet födde ett oäkta barn var dömd i omvärldens ögon. Hon betraktades som lösaktig och ett lovligt byte, till vilken inga löften behövde hållas. Alltså födde hon vanligtvis fler oäkta barn. De utpekade fäderna kunde i domstol tämligen lätt klara sig undan allt ansvar genom att hänvisa till kvinnans tidigare utomäktenskapliga barn och hennes därmed förmodade lösaktiga leverne.
 
Att dina barnbarn är födda utom äktenskap finner jag inte det minsta förvånande - alltsedan 70-talet har det blivit alltmer accepterat att få barn som ensamstående mor eller i samboförhållande.  
 
Mvh/Maud