NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-23
Skrivet av: Kjell Mäki skrivet 2002-09-08, 14:30
Hej!
 
Om det stämmer som du skriver Lars, att Härnösand lämnar ut felaktiga eller bristfälliga uppgifter, då innebär det att man får fara dit själv och forska i framtiden för att få fullständiga uppgifter om 1900-talet.
Appropå det, var jag till Härnösand förra sommaren. Vad jag minns, fick jag den uppfattningen att den som kom med böckerna visste mycket lite om hur man forskar och vad som stod i böckerna. Kan det hända att den/de som arbetar på landsarkiv och får forskaruppdrag från allmänheten är nybörjare eller okunninga i forskning? Dock var brevet om det oäkta barnet skickat dit i november 2001. Så min förfrågan borde vara gjord av en mera kunning, och inte av en sommarjobbare! En anna sak, jag blev förskräckt hur denna person behandlade böckerna; slängde ned de på bordet, tog i dem som man brukar hanterar en telefonkatalog.
 
Appropå ofullständiga uppgifter från myndigheter, har jag varit på skattekontoret och sökt i deras datbas där man hittar adresser till alla bosatta i landet. Jag sökte bl.a på mina gamla klasskamrater från 9:an, en av dem har ett ovanligt efternamn, de är högst ett 20-tal i landet som har samma efternamn. Han hittade jag där, men inte hans fader som jag själv har pratat med i sommar? Har även upptäckt att människor i databasen har fel personnummer, det kan skilja på några dagars fel, har även hittat fel födelsemånad? Jag påtalade felen till de som arbetade där, de svarade lite argt att de aldrig har fel.
Vad jag kommer i håg, har jag skrivit om detta på någona anna sida på Rötter, men det tåls att skrivas en gång till.
 
Jag har funderat på samma sak som du Anders nämner. Varför blir då Lasse adoptivson hos sin morbror då?
 
Jag skall hälsa på det äldsta barnet i äktenskapet under hösten och fråga henne vad hon vet om denna sak. Om nu hon vill säga det, och skall även försöka prata med hennes fader Kalle. Det är också så att jag inte har pratat med Lasse själv, för han bor nu i Finland sedan ett antal år sedan. Det säger hans närmaste släkt, men ingen vet var han bor!
 
På min egen antavla på 8 generationer har jag 5 st oäbarn, min fars sida; 2 st 1827 (fadern känd) och 1804, på mors sida har jag tre st, 1857, 1764 och 1729. Bara en av dessa barn är en pojke! Det är den som är född 1857. Jag har även en moster som är född utomäktenskapligt, hennes biologiska föräldrar sällskapade, dock bodde de inte ihop. Mostern födde i sin tur tre barn på 30-talet med tre olika män, bara en av fäderna tog på sig faderskapet.
 
Mvh Kjell