NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-01-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-01-01
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2011-11-25, 06:57
Maria Hellström, det har länge varit vanligt att flytta till Stockholm för att föda barn utom äktenskap och det var inte minst så i början av 1900-talet.  
 
När det gäller möjligheten att tjänstgöra, så vet jag inte vad som gällde, men antar att det inte utgjorde ett direkt hinder att vara gravid, särskilt inte i början av graviditeten, men det bör andra som vet bättre svara på.
 
----------------------------------------------------------
 
Kerstin Pawlowski, en mikroskopisk chans skulle kunna vara någon anteckning i en eventuellt bevarad barnmorskedagbok, men tyvärr mindre troligt vid denna tid, särskilt i Stockholm.  
 
Man kan försöka kolla om det finns något privat foto på en okänd man hos modern eller i släkten, rent av med någon anteckning, men också det är liten sannolikhet att finna och förstå, även om sådana exempel finns.  
 
Dessutom kan det finnas anteckningar i brev och dagböcker emellan personer som kände till omständigheterna, eller trodde sig göra det.  
 
Var den rättliga prövningen av ärendet ägde rum berodde på var handlingen skett någonstans eller var modern var skriven då den skedde. Hon kunde driva ärendet i domstol emot fadern, men det var inte särskilt vanligt. I min morfars fall gjorde dock modern (med stöd av hennes egen far) det, trots att han antecknades i födelseboken som moderns eget. Den biologiske fadern erkände inte i rätten, men inför sockenprästen i Frösunda (norr om Stockholm) och en förlikning skedde. I detta fall var det allmänt känt i socknen vem som var fadern, vilket morfar visste, men inte ville tala om. Det visste däremot även mormor och barnen, samt inte minst mormors bror, som hann tala om att det gick till tinget, vilket jag sedan fann efter en del letande, men det var det värt, för där stod det massor av intressant information!  
 
Chansen att finna något liknande i Stockholm antar jag är minimal, men det vore roligt om andra kunde berätta om sådana fall även där.
 
-------------------------------------
 
Anita Strand, jag förstod inte om, och i så fall hur, din fråga var kopplad till oäkta barn? Jag menar inget negativt, bara undrar om det var något du ville veta som kanske inte framkommit?  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2011-11-25 07:05)