NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-06
Skrivet av: Eva Magnusson skrivet 2006-11-06, 15:38
Hej Anders Lindström,det var så roligt att du svarade så jag väntar med köksbordet. Förgäves har jag sökt efter Gullbrands födelseår. Var kan jag finna det? Om Gullbrand har jag läst i Släkt & hävd.Nr.1 1994 sid.27. Där står(u.ä.son av borgmästare i Sthlm. Daniel Cameen;SAÄ:49)Söfren Knutsson och Kerstin Gullbrandsdotter Årrhane  står även nämnda som föräldrar. Om jag ej missminner mig, står det i Elgenstierna om Kerstin Årrhane, att år 1640 levde hon ensam på sin sätesgård i Säljeryd. När kom Knutsson med i sammanhanget? I så fall kan Gullbrand ej heller vara född där år !640. Då jag sände efter skriften En polsk prinsessa i Småland. från GF släktarkiv, fick jag av en vänlig man där, förteckning över Camenius, Camaenius, Cam?n, Cam?en och deras olika informationskällor. Samtliga har jag sänt efter. På Kungliga biblioteket, Klerckiska samlingen finns Cam?en släkten ner till Jonas i Rangedal, troligen munk, född på 1400-talet. Begravd,Ekshärads kyrka. Tab.3 står för Daniel Cam?en. Där står Gullbrand som hans förste son, därefter samtliga barn tillsammans med Magdalena. På Värmlandsarkiv fanns informationen att då Daniel beslutat att ej läsa vidare till präst i Skåne träffade han Gullbrands mor, prästdottern. I vissa papper uppges Daniels födelseår vara 1624 andra 1625. I fjorton käller finns det att läsa om Cam?en. Jag har ej funnit något som motsäger Daniel som far till Gullbrand. Cam?en betyder sångmö.Ett namn som en krigsman ej skulle komma på att välja istället för Årrhane. Men jag vet ej vad som är sanningen. Jag hoppas jag ej gjort för många misstag här!  EVA