NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 maj, 2014
Skrivet av: Lennart Forsberg skrivet 2014-05-03, 07:42
Hej
 
Jag försöker hjälpa min hustru med anorna och har för första gången någonsin hamnat i Göteborg. Hoppas att någon har lust att vara mig behjälplig i följande spörsmål. Jag har en familj där föräldrarna båda två i kyrkoböckerna uppges vara födda någonstans i Malmö (tveksamt i o f s då jag ej heller lyckats återfinna dem där). Deras namn är Christian Malmgren f 1761 samt hustrun Elisabeth Pettersson f 1764.Detta par får sex barn, varav två är födda i Malmö Caroli, Anna Lisa f 1806 25/9 samt Andreas f 1810 1/8. Dessa barn är funna i födelseboken dock med att modern Elisabeth då heter Stansdorff i efternamn, vilket bara det är en gåta för mig f n. Det som däremot spökar mer än lovligt är deras andra fyra barn, samtliga enligt hävderna födda i Göteborg. Barnens namn är följande med app födelseår och ev korrekt datum. Christina f 1764, Catharina Maria f 1795 4/2, Johan Petter f 1797/1799 uppgivet månad är maj samt Gustaf f 1799/1800 med datum 14/4. Jag tycker mig ha letat i Göteborgs samtliga församlingar efter dessa barn, men dessvärre gått på pumpen. Vore därför tacksam ifall någon ev kunde ge mig uppgifter på var någonstans dessa barn kan återfinnas i Göteborg. Inom parentes kan nämnas att föräldrarna båda dog i Malmö Caroli 1830 30/3 resp 1838 10/11.
 
Vänligen/Lennart
Norra Sandsjö (F-län)