NULL Skriv ut sidan - Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?

Anbytarforum

Titel: Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?
Skrivet av: Tobias Jeppsson skrivet 2011-01-11, 23:28
Hej Eva och tack för information och tips!
Jag har kollat i kyrkböckerna men där står det inget.
 
Jag har lite andra ledtrådar som jag fått via min pappa, och det är att han ska ha hetat Otto och ha bott i Malmö mot slutet av livet. Det finns en Otto Groothoff som dog i Malmö 1973 och som var nästan jämnårig med min farfars mor. Han bodde förvisso hos en annan Groothoff-familj i en annan by i Skåne enligt folkräkningen 1900, gissningsvis är det ändå en släkting eftersom det bara fanns en handfull Groothoffare i folkräkningen för 1890. Så min fundering nu är om denne släkting t ex kom dit på besök och gjorde pigan med barn och stack igen och ville inte ta på sig faderskapet och inte heller hade ekonomiska förutsättningar att försörja barnet och därför åkte någon av hans släktingar på det istället? Kanske en alltför långsökt gissning, men någonstans måste man börja nysta, så jag har just beställt bouppteckning för Otto Groothoff från Malmö Stadsarkiv (http://www.malmo.se/Medborgare/Kultur--noje/Arkiv--historia/Stadsarkivet/Anvand- arkiven/Sokregister/Bouppteckning.html) för att se om det kan finnas någon uppgift där om oäkta barn.