NULL Skriv ut sidan - Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?

Anbytarforum

Titel: Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?
Skrivet av: Tobias Jeppsson skrivet 2011-01-11, 14:27
Jag har en fråga om barnavårdsman. Någon som vet mer om vilka som kunde bli detta. Jag har en piga som jobbade på en gård och födde en oäkta son, och det ser ut som att gårdsägaren blev barnavårdsman åt barnet. Det får mig att höja lite på ögonbrynen. Spontant (och kanske fördomsfullt) så tänker jag att en gårdsägare inte gärna blir barnavårdsman åt en oäkta son som ens piga har fött. Någon släkting kanske hade varit mer trovärdig då som barnavårdsman. Misstanken är ju att denna gårdsägare är fadern.
 
Därför undrar jag: Kunde kommunen bestämma barnavårdsman med tvång? Dvs tvinga någon att bli barnavårdsman?  
 
Kan tillägga att hon verkade ha slutat arbeta på gården i och med att hon blev gravid och då utsågs en ny barnavårdsman. (Vet ej än vem denna person är)
 
För den intresserade kan jag klistra in mitt svar från Sjöbo kommunarkiv (stort tack till dem!)
 
Det finns inga faderskapshandlingar eller uppgifter om att det betalats ut någon ersättning.
 
I barnavårdsnämndens protokoll står följande:
19/8  1919  § 3 Tjän. Paulina Emilia Persson, Ågerups gård, hade anmält att hon väntar ett barn ut. äkt. Till barnavårdsman utsågs lantbruk. K Groothoff, Ågerups gård.
 
6/6  1920  § 33 Lantbruk. E Groothoff, Ågerup, befriades från sitt uppdrag som barnavårdsman för Paulina Emilia Perssons ut. äkt, son 15/11 1919 födde Kjell Otto Henning.
(Det finns flera Groothoff på Ågerups gård en på E och en Knut. Vilken av dem som varit barnavårdsman får jag inte fram.)
 
§ 34  Arr. Vilhelm Nilsson ( Blentarp 27) utsågs till barnavårdsman.
 
I uppbördslängderna finns pigan Emilia Persson, Ågerups gård med endast år 1920, inkomstår 1919.
 
Kjell Otto Henning är min farfar, och det är vem som är hans far som är frågetecknet. Jag vet att han hade kontakt med sin far och besökte honom någon gång sent i livet och enligt min pappa avsade sig sina rättigheter att få något i arv.
 
Genom att googla lite så hittade jag en Otto Groothoff som var jämnårig med min farfars mor (Paulina Emilia). Han nämns förvisso inte i ovanstående utdrag, men att ge barnet sin fars namn som mellannamn var/är ju inte helt ovanligt annars vad jag förstått.
 
Jag ska i eftermiddag kika lite i folkräkningarna och kyrkoböckerna för att hitta mer ledtrådar, men jag antar att det kan bli svårt att bekräfta vem som är far. Eller finns det något mer knep man kan ta till? Tacksam för tips.