NULL Skriv ut sidan - Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?

Anbytarforum

Titel: Fosterbarn runt förra sekelskiftet; hur gick det till?
Skrivet av: Ulrika Lundin skrivet 2010-10-18, 21:47
Sonia, jag ska följa ditt råd.  
 
Lite mer bakgrundsinformation: Harry föddes på Jönköpings järnvägsstation under dramatiska omständigheter, antecknades i Enköpings födelsebok på sidan 208 med raderna: Nedkomstort Enköping. Attest om födelse o dop fr. P.A. i Simtuna 2/1 10. I Simtunas födelsebok hittar man honom på sidan 129 med hänvisning till sida 460 i församlingsboken. Där återfinns han på Eklunda med modern som anges inflyttad från Helgarö församling 30/12 1909. (Aktuella volymer från Helgarö finns inte skannade på SVAR än där jag har abbonnemang).
 
Modern dör 13/4 1910 och lille Harry flyttas 12/11 1910 till sidan 458, också Eklunda, där det finns flera statardrängar med familjer och Harry står skriven som fosterson på en egen rad längst ned på sidan. Bara tio dagar senare flyttas han till Hidinge där han hamnar hos en familj på Kulltorp, Nygrannagården i ca två år innan han blir fosterson hos min släkting.
 
Simtuna verkar ligga inom Enköpings kommun det också ser jag efter lite googlande. Jag får ta och skicka ett mejl till kommunen och fråga!
 
Finns det för övrigt någon som har svar på mina andra frågor från 17 oktober? Eller exempelvis boktips på var man kan hitta mer om fosterbarnens villkor i början av 1900-talet?
 
Hälsningar
Ulrika