NULL Skriv ut sidan - Dödfött barn 1900-tal

Anbytarforum

Titel: Dödfött barn 1900-tal
Skrivet av: Mia Lindqvist skrivet 2013-12-30, 17:31
Hej,
jag håller på och kollar åt en väninna. En fundering har nu dykt upp så jag tänkte kasta ut frågan för att se om nån kan hjälpa mig.
 
I födelsebok har jag hittat ett dödfött barn 1937. I anmärkningar står det Dråp samt en hänvisning som jag hittat roten till, nämligen vigselboken (och där stod inget som berörde barnet utan endast att dispens hade fåtts då mannen inte fyllt 21 ännu då de gifte sig).
Föräldrarna till barnet gifte sig i alla fall 1,5 månad innan barnet föddes så det skulle ha blivit fött inom äktenskap men var ej avlat inom detsamma. Jag hittade en intressant uppsats på nätet om ogifta kvinnor som fick barn osv och har förstått därifrån att om barnet var avlat före äktenskap så var modern tvungen att bevisa att barnet ej tagits av daga. Min väninna har berättat att modern ifråga pratat om att hon halkade illa i ladugården och att det skulle ha varit orsaken till barnets död. MEN nu kommer min fråga, vet ni om det finns någonstans där man kan tänkas hitta nåt om detta? Dråp är ju ett väldigt hårt uttryck.
 
Tack på förhand/Mia