NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13
Skrivet av: Thorleif Herrström skrivet 2003-01-09, 23:04
Det är lustigt att läsa de upprörda inläggen om adoptioner och om gemensamma gener. Genealogin kan inte längre - även om den trott sig kunan det - bygga på föreställningen att det erkända faderskapet också är det genetiska. I 90% av fallen lär det vara så, i 10% är det inte så, enligt vad den genetiska forsknignen kommit fram till. Och den är efter vad jag förstår betydligt mer tillförlitlig än kyrkoböckerna.
 
Dessutom kunde man ju tänka sig att man levde med sin tid lite grand. Det finns idag människor som levt tillsammans med personer som de inte ens juridiskt är släkt med, men som de har lika nära sociala band med som sina genetiska eller juridiska syskon. De deltar tex i varandras släkthögtider som dop eller begravningar och de anses självklara i de sammanhangen. Jag var idag på en sådan begravning, där styvbarnen grät åtminstone lika mycket som de som hade juridisk arvsrätt. Hur biologin hängde ihop ville jag inte ens tänka på...
 
Många människors uppfattning om vad som är deras släkt är inte i överensstämmelse med vad som kallas genealogisk forskning, tydligen. Det är nog värst för den genealogisk forskningen i så fall.
 
Går man på an anbytarträff är det mycket riktigt också så att man ser mycket få unga människor. Jag som är 55 brukar tillhöra de yngre. Är inte det oroande? Kanske inte för sådana som känenr sig mer befryndade med sedan länge förgången tid, men de som tycker det är intressant med släkt, utan att förneka den tid vi lever i idag, borde oroa sig. Särskilt som unga människor kanske mer nu än förr har behov av förankring och rötter.  
 
Det går inte att förneka att släkt är till stor del en social konstruktion. Det är inte de gemensamma generna som för oss samman utan det är våra sociala aktiviteter tillsammans. Dop, bröllop, firande av högtider etc. Där skapas sammanhållningen i mycket större utsträckning än av generna.  
 
Det är klart att detta synsätt inte är kompatibelt med av mig kända genealogi-katalogiseringsprogram. Men det ser jag som ett problem för programutvecklarna och inte mig.  
 
Jag uppmanar alla att bryta mot dessa genetiska tabun! Glöm generna, syssla med släktforskning!