NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13
Skrivet av: Ann-Helen Lindroos skrivet 2002-08-12, 12:01
Eftersom det var jag som startade diskussionen om adoptivbarn, så vill jag dela med mig av mina erfarenheter. Den släkting (vars far adopterades bort vid födseln) som jag släktforskat för, var helt inne på att hon ville veta sina biologiska släktingars bakgrund. Vi lyckades över förväntan med att få fram släktingar långt tillbaka och i olika delar av Sverige. Men förutsättningen var ju att hennes far var ett SVENSKT adoptivbarn. När det gäller utländska adoptivbarn, så ställer sig saken nog litet annorlunda. En flicka på 25 år som jag känner är adopterad från Colombia, och hon vet inget om sina föräldrar där. Hon ser sin svenska släkt som sin egen släkt och finns med i publicerade släktforskningsrön, vilket hon tycker är en helt naturlig sak. Hon har ju ingen annan släkt!! Man får nog ta detta från fall till fall och se till vad probanden själv anser. Man kan inte alltid bara se till blodsband, det är en för snäv tolkning. Att adoptera är ju faktiskt att ta hand om ett barn som om det vore ens biologiska barn. Att man sedan kan forska på de biologiska föräldrarna - om de är kända - är en annan sak.