NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13
Skrivet av: Barbara Wall skrivet 2002-07-26, 13:30
Hej Marita!
 
Jag håller med Anna, det är bara ni som kan avgöra, och det är inte helt lätt. Om ni dock bestämmer er för att göra det, här är några tankar:
 
Jag fick efter mer än 20 års letande, bl a genom 3 resor till England, via nätet reda på min pappas biologiska mor. Andra gången jag reste till England hade fars halvbror just dött, och om jag hade fått kontakt med hans familj just då hade jag kunnat träffa en underbar familj, med många likheter med min egen. Jag fick reda på att halvbrodern på sin dödsbädd berättat för sin dotter om min pappas existens, han hade känt till att han fanns men aldrig fått veta mer om honom. Barnen ville söka upp min pappa, men räknade, att han nog var för gammal, om han ens levde. För mig var det så synd! Men min pappa var inte så ivrig att veta som jag själv.
 
Pappa fick sedan reda på att han hade fått två halvbröder (genom min forskning) men fick aldrig träffa någon eller se, hur de såg ut. För mig var bilderna på min första farmor en oerhört viktig upplevelse (jag liknar henne till utseende) och jag hoppas kunna få träffa hennes barnbarn snart.
 
Man skulle t ex kunna be någon i hans närhet att fråga vederbörande hur han tror att någon skulle reagera, om de fick en sådan nyhet? Många adoptivbarn lever livet ut med frågan - varför? Kan man få svar på det, lättar kanske bördan. Kan man inte, kan det ändå vara viktigt att känna varifrån/vemifrån man kommer. Jag är tveksam till att någon går genom livet utan att alls känna på sig, även om man inte exakt vet vad det är som man vet.
 
Min pappa fick veta av arm?n, när han var 21 år gammal, att han var adopterad. Han konfronterade genast sina föräldrar, som svarade att det var sant men gav inga detaljer, och han blev oerhört arg. Jag är säker på att han hade varit nyfiken på sin halvbror om han hade fått träffa honom. Det visade sig senare att de haft många gemensamma drag och erfarenheter. Han hade inte behövt känna sig så ensam, vilket annars gick som en underström genom hela hans liv.
Lycka till i avgörandet,
Barbara