NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-13
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2001-08-27, 21:46
Hej Ann-Helen!
 
Det finns naturligtvis ingenting som hindrar att man släktforskar på både de biologiska föräldrarna och adoptivföräldrarna (eller endera paret). Det viktiga i sammanhanget är att man i släktutredningen klart anger att adoptivförädrarna är just adoptivföräldrar och inget annat. (Detsamma gäller naturligtvis adoptivbarn) Annars riskerar man att andra forskare, som sedan tar del av ens resultat får fel uppfattning om det verkliga släktsammanhanget.
 
Och är man en verklig och genuin släktforskare, tror jag att man helt enkelt inte kan låta bli att utforska på alla anor man överhuvudtaget har i sin omgivning: föräldrar, adoptivföräldrar, svärföräldrar, ingifta svågrars och svägerskors föräldrar.....etc etc
 
Men personligen anser jag nog att om man använder en grafisk antavla, bör man nog inte ta med annat än biologiska anor. Annars är det mycket lätt att att man sänder ut fel signaler till den som läser antavlan. Ska man utforska och redovisa sina egna eller andras adoptivföräldrar, kan man ju för tydlighetens skull låta antavlorna börja med var och en av adoptivföräldrarna (som probander), och sedan följa deras anor bakåt, utan att nödvändigtvis haka på adoptivbarnen. Dessa kan ju i stället nämnas i en fotnot.  
 
Men observera att detta bara är mitt förslag. Man gör naturligtvis som man själv vill. Det viktiga i sammanhanget är att man är tydlig, så att det klart framgår vilka som är biologiska anor, och vilka som inte är det.