NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2011
Skrivet av: Stefan Zylberstein skrivet 2010-12-30, 15:17
Det här var en intressant och lärorik debatt om dessa hur och varför. Och vad som gjordes i så fall.
När allt är sagt och gjort, tror jag ändå det ligger en hel del i det som Ingela sagt - trots minnesfel  om källan. Dvs, jag tror att problemet fanns givetvis, men det var inte alls fullt så vanligt eller nattsvart som man i allmänhet tror.  Vidare och inte minst - många av dessa biologiska fäder /husbonn´s tenderade att försöka lösa saken så snyggt de kunde om det nu blev barn.
Ungefär som exemplifierades i tråden: pigan i fråga blev bortgift med en villig dräng. Drängen upphöjdes till rättare - vilket gav dem och barnet automatiskt ett OK liv.  OCH så DESSUTOM näpstes sonen för sitt övertramp: man tvingade honom att emigrera.
Jag tror att sånt var hyfsat vanligt.
 
Jag tror jag har sett ett sådant exempel i Lidköping mitten av 1800-talet. En burgen familj, fader och ett antal vuxna söner. Pigan blir med barn, fadern okänd. Barnet adopteras av brodern och hans hustru. (alltså husbonn´s broder, som givetvis även han hade det gott ställt).  
Här kan det finnas en mångfald varianter, och man kan man enbart spekulera i exakt vilken variant det var fråga om.
Men poängen är att de löste det väldigt snyggt, nu när det blev så.
Oberoende av exakt vem som var fadern och hur kom det sig att barnet blev till.
 
Vidare. Nu i dagarna släppte SVAR sin 1900-års folkbokföring för gratis prov. Jag genomförde givetvis ett antal sökningar efter Lidköpingsbor hemma och i förskingringen, där jag även tittade på de pigor som bodde i hushållet. Och vad fann jag?  Jag hittade EN piga om 15 år. Några få 17 åringar (två av dem städslade inom samma släkt).  Alla andra var äldre. Så de inneboende pigorna var nästan alla vuxna kvinnor, inte så sällan rent av äldre kvinnor.
Min tolkning är att man ville ha erfarna, kunniga pigor, hellre än unga och fräscha, - som man kanske kunde förföra utan större ansträngning.
 
OM unga flickor användes som pigor - vilket vi vet att det var vanligt, de tog ju tjänst senast efter konfirmationen, så måste de rimligt sett bott kvar hemma, och arbetat inom gångavstånd, eller nåt sånt.
Jag kan också tänka mig att unga pigor var vanligare på landet än i stan.