NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 juli, 2011
Skrivet av: Ingela Martenius skrivet 2010-01-30, 20:57
Jaha, tänk om jag kom ihåg vad den heter. De glömda eller nå't i den stilen. När jag började med släktforskning 2002 gick jag en kurs som leddes av denna kvinna (Karin??). Ett av ämnena som kom upp var givetvis husbonden (godsägaren/baronen/kungen) gjorde pigan med barn och hon hänvisade då till den forskning hon hade gjort just för den boken.
Boken finns att köpa på Landsarkivet i Göteborg, och jag vet att den finns på olika bibliotek (bl.a. UB i Göteborg). Jag kan försöka kolla nästa gång jag är på Landsarkivet, för den skyltas med (eller gjorde åtminstone för några månader sedan när jag var där senast).
Jag borde kanske påpeka att jag själv inte läst boken, utan det var helt och hållet författarens referat av sin forskning.
 
Jag säger inte att det inte förekom att pigor gjordes med barn av husbonden - det är klart att det gjorde - men inte alls i den omfattning som litteratur och familjehistorier vill göra gällande. Vi ler gärna lite åt amerikanare som menar på att deras svenska anmoder hade barn med kungen (vilket bevisas av att det krävts kungens tillstånd för dem att emigrera - dvs. det krävdes Kungl. Maj:ts tillstånd att undslippa exercisen för unga män) - men vi sväljer glatt den gamla familjehistorien om fmm som minsann blev med barn med baronen. Man kan då börja med att fråga sig varför baronen valde en lite sliten kvinna på 27 år istället för en fräsch ung flicka på 16 år? Vi kan nog utesluta intellektuellt utbyte. Sedan kan man dessutom fråga sig varför baronen ville ha en piga, som förmodligen var uppfostrad av strängt moraliska föräldrar, istället för en ung kvinna av hans egen sociala status, som hade helt annan syn på utomäktenskapligt sex.
 
Men visst förekom det! Kanske troligare dock att det var äldste sonen; jag har själv sett ett underbart exempel på just detta: En av jungfrurna (stort säteri) blir hemskickad till sina föräldrar men återkommer fem månader senare, dagen innan hon föder barn (!), och gifter sig med en av drängarna - varpå drängen nästa dag upphöjes till rättare (man belönar ju alltid tjänstefolk som burit sig illa åt, eller hur?)...och äldste sonen i husbondfamiljen åker samma dag till USA.
 
Eivor, en husmor som inte visste var pigorna höll hus var inte vatten värd. Men precis som det finns dåliga chefer idag fanns det naturligtvis det då också, och visst förekom det också att pigan blev sänd i något ärende istället för att moran gick själv. Man måste dock ta i beaktande att kvinnor och män till minst 90% hade helt skilda arbetsuppgifter. Särskilt en piga och en husbonde naturligtvis. Det syntes alltså om husbonde och piga kom ut från samma bod etc. Den sociala kontrollen var stark: visst fanns det danser, bröllop etc. där såväl husbondfolk som tjänstefolk deltog. Men om husbonden och en piga alltid var samtidigt försvunna så lades det märke till och det var snabbt någon som talade om det för moran.
 
Jag är faktiskt inte övertygad om att det var så mycket vanligare att hubonden hoppade över skaklarna med en piga än att moran gjorde det med en dräng. Utom om moran var dum nog att bli caught in the act eller välja en dräng som skvallrade var det oerhört svårt att få ett barn som fötts när modern var gift förklarat uä (jag har en anmoder som lyckades - hennes man var knalle; inte smart). Om maken var helt impotent var det ju knappast något han ville skulle tas upp på tinget, och annars trodde han sig säkert om att kunna få sin hustru gravid. Nej, det var betydligt säkrare för en gift kvinna att ha utomäktenskapligt sex än för en man att ha det med en icke-gift kvinna. En grannfru var ett mycket bättre val!
 
Vad jag vänder mig emot är att så snart det är en ogift piga som föder barn så börjar de flesta kolla upp husbonden och om de sedan kommer underfund med att det är drängen som varit framme, så blir de förvånade. Jag säger: vänd på det istället. Börja med att kolla upp den egna gårdens och granngårdarnas drängar (kolla geografin på en karta!) och ta det som en överraskning om det visar sig vara husbonden!
 
   
Det är riktigt att styvbarn i många fall blev betraktade som egna, en sorts adoption innan den fanns lagligen, men om ett barn som inte tidigare på något sätt kan misstänkas tillhöra familjen, eller vara gudbarn, plötsligt dyker upp i ett testamente är det definitivt värt att kolla var testator och testamentstagarens mor befann sig nio månader innan testamentstagaren föddes.
 
Men nu håller jag med Stefan: vi har glidit väldigt långt från adoptioner! Och Steves problem!
 
Ingela