NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2010
Skrivet av: Anders O Backlund skrivet 2005-11-20, 19:34
Hej!
 
I min släktforskning har jag hittat en pojke som blev bortadopterad som elvaåring 1896 till sina morföräldrar som hade utvandrat till USA. Han var varken äldst eller yngst i en syskonskara bestående utav åtta barn.
Hur vanligt var detta och vad kunde det vara för orsaker att adoptera bort ett barn i en syskonskara av åtta barn? Fattigdom kunde ju ha varit en orsak, men varför valde man då ett enda barn att ensamt från sin familj emigrera? Har ännu inte hittat nån passagerarlista som skulle kunna berätta om han åkte helt själv över eller i nåt sällskap, men säkert är i alla fall att föräldrar och resten av hans syskon, förutom två bröder, stannade kvar i Sverige. Dessa två bröder emigrerade visserligen till samma destination ca 1900 samt 1905, men jag har ännu inte fått nån riktig förklaring varför man valde att adopera bort just honom ur en så stor syskonskara. Kanske nån mer kunnig skulle kunna ha en teori?
Finns det några andra källor att kolla, antingen i Sverige eller USA, gällande adoptioner?  
 
 
/Anders