NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 juni, 2012
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2012-06-18, 10:30
Intressant ämne Lars-Åke.
 
Jovisst, kan man lätt göra teoretiska beräkningar för släktträdens utbredning i antal personer, men okända fäder och även mödrar, samt anförluster reducerar antalet funna anor för många. Möjligen kan DNA-genealogin snart lösa problemen med de okända anorna inom en inte alltför avlägsen framtid.
 
När det gäller hur lång tid det gått sedan olika generationer bakåt levde, så kan det skilja sig betydligt beroende på olika faktorer som:
 
1) När personen föddes som man startar sin forskning på.  
 
2) Om det är fädernas linje, så är det generellt längre emellan generationerna än om det är mödrarnas linje, eftersom männen oftare varit äldre än kvinnorna, dock med betydande undantag i vissa släkter.
 
3) Om man i flera led har förstfödda barnet eller sistfödda barnet,så blir skillnaden också stor.
 
4) Olika släktgrenar/släkter har olika mönster hur snabbt de får sina första barn, respektive sista barn.
 
Det finns kanske fler orsaker som jag missat!?
 
När det gäller min farfars farfars far så föddes han 1831 och hans hustru 1830 på Fårö, de faller därmed utanför dina angivna ramar för fem generationer.  
Se min hemsida Simanderska palatset http://www.freewebs.com/simander/ Farfars släkt del 1.
 
När det gäller min mormors mormors mor och hennes make, så föddes de 1790 i Stockholms län, norr och söder om Stockholm, så där kommer de innanför din beräkning, men hade några varit lite äldre så hade de kunnat vara födda före 1780.
 
Mina anor skiljer sig alltså i dessa fall ifrån det gängse mönstret.
 
Generation åtta på raka fädernet infaller för mina anor 1729 och 1736, på det raka mödernet föddes de ungefärligen under första decenniet efter 1700.
 
Generation tio på raka fädernet infaller för mina anor ca 1660-tal, men för anorna vid sidan om dem, så varierar det emellan 1620-tal till 1670-tal, på det raka mödernet föddes de mycket ungefärligt under 1620 till 1640-talen.