NULL Skriv ut sidan - Register och tillförlitlighet

Anbytarforum

Titel: Register och tillförlitlighet
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2005-09-08, 15:15
Jag överlåter åt läsarna själva att avgöra vem som är ute och seglar - och varthän...
 
Du skriver:
 
I den sista meningen säger jag ju precis det som du efterlyser; '....segla vidare direkt ut på Genlines flodvåg av digitala bilder, SVARs folkräkningar och mantalslängder...' d.v.s. digitalt källmaterial.Och sedan upplyser du om att Genlines digitala bilder är bilder av original. Helt riktigt, och detsamma gäller SVAR:s mantalslängder, men i ditt citat - där du av någon anledning glömde Disbyts ocean av persondata... - finns också register. Det går alltså inte att säga d.v.s. digitalt källmaterial om alltihop. Du fortsätter dock:
 
Visserligen är 'folkräkningarna' ett sekundärmaterial med mängder av fel. Men det ger faktiskt direkta ingångar i kyrkoböckerna, som vi naturligtvis konsulterar när vi har hittat en emigrant.Visserligen... Det är ju just det som är problemet - för den som inte kontrollerar i kyrkoboksoriginalen, vilket det faktiskt inte framgår av din reserapport att ni gör.
 
Nu påstod jag inte att ni inte kontrollerar originalen och också upplyser alla forskare om vikten av detta - jag frågade om ni gör det, och fortsatte:
 
Det kunde kanske i så fall vara en god id? att nämna det, så att ingen som läser om alla förtjusta 'Wow!!' och 'Gosh!!' tror att det verkligen bara är att 'segla vidare' från register till register... För det är ju faktiskt det du skrev i det du själv (delvis) citerade:
 
Emibas visade sig vara en klippa, från vilken det för det mesta gick att segla vidare direkt ut på Genlines flodvåg av digitala bilder, SVARs folkräkningar och mantalslängder eller på Disbyts ocean av persondata.Där står alltså inte att Genlines kyrkoböcker och SVAR:s mantalslängder är några hamnar där ni bunkrar fakta innan det bär ut på nästa ocean av persondata i något register. Där står att man kan segla vidare från Emibas (ett register) direkt till bl.a. folkräkningar och Disbyt (andra register).
 
Och denna lyriska beskrivning av bl.a. CD-skivorna i Förbundets bokhandel rimmar illa med de stora pedagogiska insatser och varningstexter som vi är helt eniga om! Därför efterlyste jag en beskrivning i din reserapport om hur ni använder dessa register när ni hjälper svenskamerikanerna att finna sina rötter - d.v.s. precis det du nu har skrivit här ovan i stycket som börjar med Under våra föreläsningar....
 
F.ö. får man, snarare än att du seglar, intrycket av att du i ditt inlägg drar på för fullt med en båt med kraftig motor. Vi kanske skulle inför en hastighetsgräns på 5 knop i Anbytarforum för att undvika alltför höga svallvågor... J