NULL Skriv ut sidan - Publicering av släktbok

Anbytarforum

Titel: Publicering av släktbok
Skrivet av: Per-Anders Lundh skrivet 1999-04-11, 22:48
Jag har följande erfarenheter av att trycka böcker: För några år sedan skrev jag en bok om min hembygd men blev förskräckt över vad det skulle kosta att få den tryckt. Den traditionella trycktekniken gör det ju knappast tänkbart ekonomiskt möjligt att trycka färre böcker än ca 500 exemplar. Skriver man då en bok som tryckeriet vill ha 100 kr /st för måste man betala 50 000 kr på ”ett bräde”, utan vetskapen om man kommer att kunna sälja tillräckligt med böcker för att få det hela att gå ihop. Men jag hade tur och fick tag i ett tryckeri som hade en ganska ovanlig tryckteknik och som kunde trycka mycket små upplagor utan att det för den skull behöver bli särskilt dyrt. Den stora fördelen med detta är att jag aldrig behövde utsätta mig för något ekonomiskt risktagande. Jag tryckte 50 exemplar, vilket jag bedömde som troligt att jag skulle kunna sälja utan större problem. När jag sålt dem med en liten vinst var det inget problem att beställa ytterligare 50 exemplar... osv. Nu har jag sålt drygt 200 ex och jag har bara haft positiva erfarenheter av detta. jag har inte utsatt mig för några ekonomiska risker och har dessutom kunnat få en liten vinst på min bok. Hade jag låtit det ”traditionella” boktryckeriet trycka de 500 exemplaren hade jag fortfarande behövt sälja 100 - 200 exemplar innan jag hade fått tillbaka mina pengar! Efter denna erfarenhet har jag på liknande sätt publicerat ytterligare ett tiotal böcker för egen del och åt andra. Jag kan bestämt rekommendera detta enkla, billiga och trygga sätt att låta publicera sina skrifter/böcker på. Vill ni veta mer så får ni gärna höra av er, jag hjälper gärna till!