NULL Skriv ut sidan - Publicering av släktbok

Anbytarforum

Titel: Publicering av släktbok
Skrivet av: Lisbeth Petersson skrivet 1999-04-11, 16:22
Jag har skrivit en släktkrönika om vår släktgård Nannersbo, Gärdserum, min mans farmor/farfar Ottilia från Alhagen, Ukna, och Oskar från Stora Ved, Gärdserum. Den utgår från släktforskning, berättelser, brev från 1910 och framåt, dagböcker, fotoalbum, kassettband, kontrakt, kartor, andra papper och innehåller c:a 150 foton, det äldsta på Greta Lena Jonsdotter, född 1799 i Ukna. De flesta av fotona är identifierade och kan vara till hjälp för andra släktforskare.
 
Jag har också skrivit i Word Perfect ända fram till nyligen. Jag visste inte hur jag skulle trycka den förrän för ett par månader sedan. Jag har fått kontakt med ett tryckeri som trycker print on demand. Då måste man göra layouten själv i t ex Page Maker och scanna in alla bilder. Priset blir då ganska överkomligt; jag räknar med att ta c:a 160 kr för 245 sidor 220x155 mm med hårt omslag och 100 g papper. I släkten finns två stora släktföreningar, Korsfeldtsläkten från Skårsjö, Tryserum och en lika stor i USA. Det finns redan ett stort intresse för boken och jag räknar med att den ska gå ihop ekonomiskt. Jag har då inte tagit betalt för arbetsinsatserna utan tycker det är viktigare att så många som möjligt kan köpa den. Jag räknar med 500 ex i omgångar. Print on demand-tekniken gör att man bara behöver trycka ett visst antal ex i taget. Kolla på hemsidan: www2.kfs.lth.se så får du kontakt med tryckeriet.