NULL Skriv ut sidan - Källkritisk granskning av publicerade standardverk

Anbytarforum

Titel: Källkritisk granskning av publicerade standardverk
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2014-07-08, 09:02
Leif! Jag tolkar ditt svar som att du vill förkasta alla utredningar där det inte finns en hänvisning till en primärkälla för varje uppgiven detalj. Jag håller inte med, helt enkelt på grund av det enorma arbete det skulle krävas att göra om samma jobb igen. Man skulle i så fall upptäcka att någon eller några uppgifter inte är belagda i det genomgångna källmaterialet och därför ska förkastas, men förhoppningsvis även hitta nya. Frågan är till viket pris? Ett sådant forskningsarbete tar vanligtvis åratal av forskning. Viktigare är enligt min mening att hänvisa till de sekundärkällor som använts och sedan försöka bekräfta eller vederlägga dessa.
 
Sen anser jag att Internet både är en välsignelse och en förbannelse när det gäller spridning av uppgifter. Jag har många gånger varit tvungen att förklara att det inte är de uppgifter som förekommer på flest hemsidor som vinner. Men det problemet löser man inte genom att göra om allt arbete med en släkt en gång till. Det är inte ens säkert att en uppgift där ett släktled försvinner accepteras i de breda leden, hur korrekt den än är. Så ser tyvärr verkligheten ut.