NULL Skriv ut sidan - Källkritisk granskning av publicerade standardverk

Anbytarforum

Titel: Källkritisk granskning av publicerade standardverk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2014-07-07, 20:28
Tyvärr förekommer det även inom den etablerade forskarvärlden - om än förståeligt p.g.a. volymproblem - att påståenden av gångna tiders genealoger, där källangivelse saknas, uppges som belagda. För att precisera vad jag menar, så citerar jag vad jag skrev om släkten Stålhandskes (nr 98) ursprung 13 oktober 2008:  
 
Efter att ha forskat vidare i släkten Stålhandske, är jag beredd att deklarera att J Ramsays påståenden om Släkten Stålhandskes (nr 98) ev. ursprung- vilket återges i Elgenstiernas Svenska adelns ättartavlor - numera i stort sett saknar värde som källa!
För att citera Elgenstierna: .men fru J Ramsay har i sitt arbete Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden uppvisat, att intet annat samband finnes mellan ätterna Sluk och Stålhandske än... o.s.v. Hon har inte uppvisat detta! Däremot har hon inte hittat något samband, vilket inte är särskilt märkligt, då hon bl.a inte kände till Nils Jönsson Sluks son Nils Nilsson Sluk - gift med en frälsekvinna, enl. Anthoni - som sannolikt var far till Thyril Nilsson Sluk, och farfar till bröderna Stålhandske! Hon har dessutom placerat Margareta Stålhandske som dotter till Tyril Nilsson - hennes fars, Tyril Haraldssons, farfar!
 
Ramsays påståenden bygger enbart på antaganden, byggda på den kunskap som fanns tillgänglig vid den tiden! Hon har ifrågasatt - men inte visat någonting... Fjädern blir så småningom en höna...I H. Impolas bok, påstås, utan källa, att Harald Tyrilsson var son till Tyrils, en frälseman(?) i Östergötland. Ett påstående som sannolikt helt bygger på J. Ramsay's antagande... Varje gång ett påstående utan källhänvisning vidarebefordras utan ifrågasättande av en etablerad forskare, så blir påståendet mer och mer 'sant'... Samma naturlag som gäller för 'klipp-och-klistra'-forskningen bland oss amatörer. Majoriteten vinner!
 
Tyvärr uppdateras standardverken inte särskilt ofta - om alls. När uppdateringar sker, så avser det huvudsakligen ny information - inte utrensning av obelagda data.
 
Varför inte etablera en avdelning på detta forum, där man kan föra fram till synes obelagda uppgifter i etablerade standardverk inom genealogin, för diskussion och kvalitetsbedömning. Om man lyckas engagera den professionella forskarvärlden, så skulle man i Lars Berglunds anda 'rensa upp' åtminstone bland de felaktigheter som spritts av annars seriösa forskare...