NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Jan-Erik Eriksson skrivet 2003-12-10, 08:09
Det finns två skäl till hänvisning.
 
1. Anger jag källan där det finns att läsa så kan andra läsa vidare, då kan det finnas skäl att skriva orginalhandlingar mm som Ni skriver om ovan.
 
2. KVALIT?N på MIN släktforskning. Var har JAG fått uppgiften från. Har jag hört ett rykte eller har jag läst i orginalhandlingen.
 
Detta senare anser jag är det viktigaste kravet på att jag skall källhänvisa, och så är det ju oftast i samhället i övrigt också.
Du som för vidare en uppgift - var har Du fått den - hur säker är den.
 
Har jag i min släktforskning hämtat en uppgift från en CD-skiva så skall jag ange skivan, har jag fått uppgiften från en annan släktforskare så är det min källa.
Har den forskaren skrivit källhänvisning så är det ju lämpligt att ta med den efter släktforskarens namn eller initialer.
 
Källhänvisningen anser jag i första hand skall vara en del i kvalitetssäkringen i släktforskningen. Att hänvisa till orginalhandlingar som man aldrig varit i närheten av visar var uppgifterna finns men men stärker inte min forsknings kvalitet.
 
Det förekommer alldeles för mycket uppgifter i släktforskningen som inte är kvalitetssäkrat