NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2003-12-10, 01:25
Håkans förslag verkar vettigt, utom möjligen sista delen.  
- Att ange var volymen förvaras är väl inte så enkelt om volymen ännu inte inlevererats till Landsarkiv.  
- Ska man då ange vilket Landsarkiv som volymen kommer att tillhöra, och i de få fall där församlingarna behållit sina kyrkoböcker ange församlingen eller det Landsarkiv som de rimligen skulle tillhöra?
 
- Sedan ser jag i ärlighetens namn inte alls fram emot att gå igenom och ändra alla mina källhänvisningar som jag redan gjort efter konstens alla regler! Jag har angett signum OCH årtal som boken gäller samt sida för husförslängder.  
- När det gäller ministerialböckerna Födda, vigda, döda så lär det ju framgå av årtal och datum var man ska kontrollera uppgifterna. Om man angett församlingen förstås.
- Hoppas det blir ett samordnat system i fortsättningen!
 
 
- När det gäller allmänna källhänvisningsregler, så är det bra att vara så noggrann och tydlig som möjligt, men det kan ju aldrig vara ett krav som blir så betungande att det stoppar någon från att forska eller publicera sina resultat. Särskilt när det nu visar sig hur föränderliga dessa kan vara!