NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2003-12-09, 12:04
Innebörden är precis som exempelvis Henrik Mos?n skriver ovan, hänvisningen ska alltid göras till beteckningen på originalurkunden, inte till ett mikrofilms- eller mikrokortsnummer eller en Genlinebeteckning.  
 
Tidigare hade jag sagt att man kunde skriva exempelvis antingen Edsele C:3, sid. 25, eller Edsele födelsebok 1867, men efter upptäckten att landsarkiven tydligen har ändrat sina signum, blir ju också deras volymbeteckningar osäkra.  
 
Så för att undvika missförstånd bör enligt min mening källan anges med beskrivande text, typ Edsele husförhörslängd 1855-64, sid. 23, HLA. Fördelen med detta är att källhänvisningen är begriplig också för personer som inte är hemmastadd med arkivens volymsignum.
 
Med andra ord: När man redovisar källor finns ingen anledning att särskilt nämna vilket medium som originalkällan har lästs på. Det betyder att man gör samma hänvisning oavsett om man har läst originalvolymen, en fotokopia, en mikrofilm, ett mikrokort eller en digital bild på Internet - och denna hänvisning bör lämpligen göras till originalurkunden, inte till beteckningar på sekundära avbildningar (typ mikrokrt) av denna.
 
Min uppfattning är också att detta synsätt delas av flertalet släktforskare.