NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Anders Andersson skrivet 2003-12-08, 18:04
När jag började släktforska på 1970-talet använde man mikrofilm på rulle. Jag har fortfarande gamla anteckningar från den tiden där jag har angivit OP 218 och liknande (syftandes på filmnumret) som en form av grov källhänvisning.
 
På 1980-talet kom mikrokorten, och med dem nya beteckningar anpassade till det tekniska formatet (kort i stället för rulle). För att jag nu skall ha någon användning av anteckningen OP 218 måste jag leta reda på en gammal mikrofilmkatalog och lista ut vilken av kyrkoböckerna på denna rulle som uppgiften en gång hämtades ur, innan jag kan beställa rätt mikrokortvolym.
 
Givetvis gör jag inte så i praktiken, utan jag struntar helt i det antecknade filmnumret och härleder källan på nytt i stället. Den här gången skriver jag ned kyrkobokens arkivsignum med aktuellt sidnummer; man lär så länge man forskar. Mikrokortets nummer har jag bara användning för när jag skall beställa kopior från SVAR, och då kan jag slå upp det i katalogen. När jag sitter på landsarkivet är korten i forskarsalen redan ordnade efter arkivbildare och volymsignum, inte efter kortnummer.
 
Genline har vad jag sett infört ett nytt beteckningssystem för att identifiera sina inscannade kyrkobokssidor på Internet. Dessa beteckningar är bara användbara när man forskar via Genline, inte när man söker samma sidor på mikrokort, rullfilm eller i originalvolymerna.
 
Vi har alltså skapat minst tre beteckningssystem för kopiorna under loppet av 50 år. Landsarkivens system för originalen har väl minst 100 år på nacken? Det verkar mest arkivbeständigt; tänk om jag i dag skulle hitta någon avliden släktings eget omfattande forskningsmaterial, med alla källhänvisningar i form av rums- och hyllnummer avseende numera omdisponerade lokaler på Uppsala slott...