NULL Skriv ut sidan - """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""

Anbytarforum

Titel: """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2005-05-26, 16:35
Det låter ju bra att det möjligen finns en viss flexibilitet, eller att formerna åtminstone ännu inte är helt cementerade. Jag tror nämligen att det är viktigt att inte fastna i ett tänkande där man, just för att man anser att källhänvisningar är viktigt och kanske eftersatt i vissa sammanhang (inga nämnda, inga glömda), lägger fokus på formen så till den grad att själva innehållet kan kännas svårt att passa in i nämnda form.  
 
Jag får dock intrycket att formen är mycket viktig, då jag läser instruktionerna som SGS publicerat. För egen del är jag ju någorlunda van vid tanken på att anpassa mitt skrivande till en viss form, då jag i mitt professionella liv bl a sysslar med just ett visst mått av artikelskrivande. Jag misstänker dock att när jag uppfattar en del av instruktionerna som avskräckande så finns det nog fler än jag som gör det, och jag misstänker att er förhoppning snarast är att inbjuda till att forskning av god kvalit? publiceras än att avskräcka från detsamma.
 
Jag vill alltså bara säga att det vore synd om ni avskräckte alltför många potentiella skribenter, och inte minst vore det synd om lusten att hänvisa till varje uppgift ? la ÄSF ger en onödigt onjutbar läsupplevelse.
 
(fotnoterna i ÄSF tycker jag för övrigt är helt ändamålsenliga)
 
För övrigt skriver jag tillsammans med en kollega just på en artikel där en hänvisningsmetod lik Fortmejer-modellen skulle resultera i en fullständigt oläslig produkt. Den skulle i alla fall bli minst dubbelt så lång som den redan är, och artikeln är redan på rätt många sidor, och åtminstone i detta fallet så finns ingen anledning att hänvisa till ministerialböckerna, utom i enstaka enskilda fall. Dvs vinsten är alltför liten jämfört med insatsen.