NULL Skriv ut sidan - """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""

Anbytarforum

Titel: """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-05-26, 16:32
Jag kan under vissa förutsättningar tänka mig sammanfattande fotnoter. Om kyrkoboken är förd i god ordning, lättläst och den specifika uppgiften står just där man väntar sig kan jag tänka mig följande sammanfattande not: Uppgifter om födelse, dop, vigsel, död och begravning är när inte annat anges hämtade ur aktuell församlings ministralböcker för aktuell tidpunkt. Självklart skall alla använda böcker anges i källförteckningen ändå, och uppgifter som finns på avvikande platser (i en del kyrkoböcker står utomäktenskapliga barn sist varje år, för att ta ett exempel) så skall exakt källa anges. Samma sak tycker jag kan gälla om man till exempel konstaterat att Anders Olsson med hustru i 31 år varit brukare på Storgården genom studier av mantalslängder. Då kan en sammanfattande källhänvisning vara aktuell. Dock, om det ett år står till exempel att sonen Olof är gift med Anna Olsdotter från Jättegården så bör källan för denna uppgift anges exakt.
 
Jag ser det som en balansgång mellan att å ena sidan ange för lite källor, som ofta idag, och å andra sidan tynga ner det hela för mycket.