NULL Skriv ut sidan - """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""

Anbytarforum

Titel: """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2005-05-26, 15:51
Hej Henrik,
 
Tack för dina synpunkter. Jag ser det som två frågor att diskutera: (1) Ligger ribban rätt i den instruktion vi utformat för SGS Småskrifter? (2) Hur implementerar jag reglerna i artikeln om Nils Fortmejer?
 
Vad gäller fråga (2) kan jag säga följande: Jag har fn en annan artikel under publicering i ett annat sammanhang där jag och min medförfattare gjort i princip som du föreslår. I efterhand kan jag säga att jag av olika skäl inte är helt nöjd med detta. Jag valde därför att höja ribban för mig själv i Fortmejer-artikeln. Jag valde då att göra det lite mer formellt och mekaniskt än att hitta på andra och kanske smidigare sätt att hänvisa till källorna.
 
 
Vad gäller fråga (1) vill jag säga följande: Skulle man kunna göra som du säger och samtidigt följa de instruktioner som vi satt upp i instruktionen? Jag vet inte. Vi har egentligen inte diskuterat det så vi har i vart fall inte direkt uteslutit det. Jag tror att vi för att kunna svara på det måste gå igenom den redaktionella processen med en artikel. Varför inte en skriven av dig?
 
Jag tycker dock att det finns starka skäl för att höja ribban jämfört dagens praxis. Problemet är idag inte att vi släktforskare redovisar källor i för stort övermått utan det omvända. Det är dock mycket möjligt att man tar till i överkant när man vill höja ribban. Sista ordet om var den kommer att ligga i vår Småskriftserie är därför inte alls sagt i och med den första versionen av instruktionen eller av min Fortmejer-artikel.
 
Jag tror dock personligen att det viktigaste med kvalitet i släktforskning är detta att man publicerar sina resultat och hur man fått fram dem; inte den exakta formen för hur publiceringen går till.