NULL Skriv ut sidan - """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""

Anbytarforum

Titel: """"Kvalitet i Släktforskningen, nr 1""""
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2005-05-26, 14:54
Hej Michael (och Anders, Anders och Per-Åke)!
 
Trevligt att ni börjat lägga ut lite släktmaterial i SGS Nätpublikationer!
 
Jag har en kommentar till er manual för hur man skall skriva ett manus till nämnda publikationer. Upplägget är naturligtvis mycket ambitiöst och det finns fördelar med att lägga ribban högt etc, men för egen del så har jag invändning mot valet av nivå, vad gäller källhänvisningarna.
 
Vad finns det för anledning att hänvisa till sida och volym för varje födelse-, död- och vigseluppgift som tas med i en av era småskrifter?
 
Jag är medveten om att ni konstaterar att källhänvisningarna ska göra det så lätt som möjligt att kontrollera en uppgift... För egen del så ser jag ingen större anledning (visst är enkelt och bra om varje uppgifts härkomst är hänvisad till in i minsta detalj) att göra en text onödigt fylld med fotnoter utan att dessa för den skull tillför något särskilt matnyttigt. I de fall en födelse-, död- eller vigseluppgift återfinns på oväntad eller svårfunnen plats (eller det föreligger flera volymer täckande samma tidsperiod) så ser jag en stor nytta med källhänvisning. I övriga fall så läser jag hellre en uppsats där man inte fyller texten med fotnoter bara för fotnoternas skull. Så som det ser ut i din lilla småskrift om Ryttaren Nils Fortmejer så är det väl läsligt, men fotnoterna har en väldigt framträdande position, trots att texten inte direkt är packad med uppgifter tagna ur ministeriallängder. Det kan nog bli betydligt större andel fotnoter och betydligt mindre text.  
 
Jag vill alltså bara konstatera att jag för egen del känner mig hämmad (men inte ointresserad) att författa en småskrift av två skäl. (väl medveten om att ni nog klarar er alldeles utmärkt utan att få ta del av mina små genealogiska studier)
 
1. Jag har inte noterat varje sida, volym etc för varje enskild ministerialboksuppgift jag lagt in i mitt släktforskningsprogram (huvudsakligen av ovannämnda skäl - ren rationalisering, dvs jag tycker att tiden bättre används till att lägga in ytterligare en födelseuppgift t ex). Jag är dock medveten om att även jag ibland saknar just dessa uppgifter, när jag vill kontrollera en uppgift, men det är ytterst sällan, och har jag bara följt min egen väg och noterat sida etc i de fall uppgiften finns på oväntat eller svårfunnet ställe så har jag inte upplevt det som något direkt problem.
 
2. Det är inget självändamål med fotnoter. För egen del är jag rätt förtjust i just dessa fotnoter, men gränsen tycker jag borde dras på annat ställe än ni har valt att göra.
 
Mvh, Henrik
 
PS Kanske ni vill föra diskussionen kring formen för era skrifter i ert Forum... nu råkade jag bara se den här lilla blänkaren här och satte mig och skrev helt oförhappandes.